vrijdag 19 februari 2016

Uit een tooggesprek gegrepen: VINCENT

VINCENT: Mag ik jou wat vragen?
TINE: Ja hoor.
VINCENT: Is dat nu allemaal écht?
TINE: Wat dan?
VINCENT: Die stukjes die jij op 'Hartenjager' plaatst.
TINE: Waarom wil je dat weten?
VINCENT: Nu ja. Mannen kunnen toch zo erg niet zijn?
TINE: Denk je dat?
VINCENT: Er zijn ook erge vrouwen.
TINE: Ja. Dat klopt. Maar ik kom op datingsites weinig in contact met vrouwen. In het algemeen zijn het allemaal mannen.Heb jij ervaring met erge vrouwen?
VINCENT: Ik kom nooit op datingsites. Al ben ik soms wel eens benieuwd.
TINE: Wat belet je? Je bent toch vrijgezel?
VINCENT: Zo wanhopig ben ik nu ook weer niet.
TINE: Dus als je op een datingsite zit, ben je wanhopig?
VINCENT: Dat nu ook weer niet. Maar het klinkt zo vies. Het heeft een perverse nasmaak ook: datingsite.
TINE: Dus ik ben vies? En zelfs pervers?
VINCENT: Jij niet.
TINE: Ik denk dat ik het begrijp.
VINCENT: Maar even tussen ons nu, is het nu écht?
TINE: Het is geen dagboek, het is een schrijfproject. Ik durf wel eens te overdrijven bijvoorbeeld. Niet alles op een datingsite is slecht...
VINCENT: O nee?
TINE: Nee, natuurlijk niet. Er zijn ook wel best fijne gesprekken. Er waren best ook al gezellige dates.
VINCENT: Waarom schrijf je daar dan eens niet over?
TINE: Nu ja. Het opzet van de blog is toch de putten in de zoektocht naar de ware verwoorden.
VINCENT: Maar hoe zit het dan als je opeens wel een lief hebt. Dat kan toch?
TINE: Wat bedoel je?
VINCENT: Als je opeens een lief hebt, dan stop je met je blog?
TINE: Daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht.
VINCENT: Straks wordt je blog een blok aan je been.
TINE: Wat bedoel je?
VINCENT: Straks is er geen man meer in het ware leven die met je afspreken wil. Dan denken ze: 'Straks schrijft ze er nog over...'
TINE: Zo had ik het nog niet bekeken. Maar het zou wel eens kunnen kloppen. Hoe meer ik over putten schrijf, hoe moeilijker het wordt om mij uit te vragen. Jij bijvoorbeeld. Zou jij schrik hebben om me uit te vragen voor een etentje omdat je denkt dat iedereen straks over jou zou kunnen lezen?
VINCENT: Euh...
TINE: Anderzijds zou het net ook een motivatie kunnen zijn mij uit te nodigen. Je zou kunnen denken:'Ik val toch wel mee als man. Ik herken me helemaal niet in al die andere mannen. Ikzelf ben stukken beter. Hoog tijd om eens te tonen dat er ook fijn heerschap is?'
VINCENT: Euh...
TINE: Nee?
VINCENT: Jij bent gewoon mijn type niet.
TINE: Oh.
VINCENT: Sorry.
TINE: Het is niet erg. Ik denk ook niet dat jij mijn type bent.
VINCENT: Oh.
TINE: Sorry.
VINCENT: (zwijgt)
TINE: Nu staan we quitte.
VINCENT: (glimlacht)
TINE: Nog een pintje?
VINCENT: Ja.
TINE: (tegen de barman:) Twee pintjes, alsjeblieft.
VINCENT: Op de liefde!
TINE: En op types!
VINCENT: En op ooit!
TINE: Ooit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten